Is uw tandartspraktijk ontworpen om angst te vermijden?

Is uw tandartspraktijk ontworpen om angst te vermijden?

Aangenomen wordt dat ten minste 48% van de Britse bevolking in meer of mindere mate last heeft van tandartsangst.1 Voor patiënten kan dit leiden tot het vermijden van behandelingen, ongecontroleerde ziekteprogressie en nadelige gevolgen voor de orale gezondheid.2 Volgens een recent onderzoek van Septodont verstoort het de planning van tandartsen, kost het tijd en geld en heeft het een negatieve invloed op de tevredenheid van het werk.

Tandartsen erkennen dat het belangrijk is om angst aan te pakken en er is inderdaad een overvloed aan praktische strategieën om angst in de operatieruimte te helpen beheersen, zoals het gebruik van plaatselijke verdoving vóór een injectie . Vanuit het perspectief van de angstige patiënt vinden deze interventies echter pas laat in het behandeltraject plaats. Hier bespreken we hoe een bewuste en attente kantoorinrichting kan helpen om de angst van uw patiënt te verlichten vanaf het moment dat hij of zij door de deur loopt.

Ondersteunend ontwerp in de tandartspraktijk

"Ondersteunend ontwerpen" is een term die is bedacht door de bekende gedragswetenschapper en onderzoeker op het gebied van gezondheidszorgarchitectuur, Roger Ulrich, PhD.3 Ulrich beschrijft ondersteunend ontwerp als:

  1. het wegnemen van omgevingsbronnen van angst en stress in de context van de gezondheidszorg;
  2. Het gebruiken van kenmerken die het vermogen van de patiënt om met stress om te gaan ondersteunen.

Deze ondersteunende kenmerken zijn bedoeld om de perceptie van controle, sociale steun en positieve afleiding te bevorderen, waarbij de laatste twee bijzonder effectief blijken te zijn bij het verminderen van angst.4

Hoewel veel van zijn onderzoek (en het daaropvolgende onderzoek dat het inspireerde) zich richtte op de ziekenhuisomgeving, hebben de bevindingen van Ulrich een groot aantal op bewijs gebaseerde ontwerpaanbevelingen opgeleverd die kunnen worden toegepast in verschillende zorgomgevingen, waaronder de tandartspraktijk.

In dit artikel bespreken we hoe...

  1. Verwijderen van omgevingsbronnen van angst

Voor angstige patiënten begint de angst voor een afspraak bij de tandarts al op het moment dat zij zich realiseren dat een afspraak nodig is. Tegen de tijd dat ze een afspraak maken en bij u op de praktijk verschijnen, kunnen ze al weken of zelfs maanden bezig zijn met het groeiend gevoel van angst. Bij aankomst kunnen ze extra gevoelig zijn voor stressvolle elementen in de omgeving van de tandartspraktijk, maar u kunt helpen hun zenuwen te bedaren door de belangrijkste oorzaken weg te nemen.

Geuren

De tandartspraktijk heeft een kenmerkende "klinische" geur die sommige patiënten kunnen associëren met negatieve ervaringen en emoties. U kunt onaangename geuren tot een minimum beperken door waar mogelijk geurloze schoonmaakmiddelen te gebruiken, sterk geurende producten uit de buurt van de patiëntruimtes op te bergen en de praktijk voldoende te ventileren.

Sommige praktijken gebruiken ook diffusors voor essentiële oliën, die mogelijk triggerende geuren kunnen maskeren en een kalmerend effect op de patiënt kunnen hebben. Lavendel is een populaire olie met een overvloed aan bewijs dat de anti-angst effecten ondersteunt.5 Roomse kamille, ylang ylang, engelwortel en zoete sinaasappel werken ook ondersteunend,6 terwijl uit een andere studie bleek dat de geur van bergamot angst verminderde bij vrouwen in een wachtkamer van een psychiatrische instelling.7

Geluid

Lawaai in een klinische omgeving kan psychologische en fysiologische stress veroorzaken, waarbij patiënten angst, irritatie, een verhoogde hartslag en een verhoogde bloeddruk vertonen.8

In de tandartspraktijk is de tandartsboor de meest voor de hand liggende boosdoener, maar er zijn genoeg andere geluiden die voor een angstige patiënt schokkend kunnen zijn. Probeer de volgende geluiden tot een minimum te beperken om een rustige omgeving te creëren:

  • Zet telefoons op een laag volume of trilstand.
  • Maak de operatiekamer geluidsdicht om lawaai van apparatuur en patiënten te minimaliseren.
  • Gebruik, waar mogelijk, geluidsarme apparatuur.
  • Voeg schokdempers toe aan deuren om dichtslaan te voorkomen.
  • Gebruik lades en kasten die stil sluiten.
  • Zorg voor "stille kamers" als je de ruimte hebt.

Verlichting

Ulrich noemt opmerkelijke bewijzen van de negatieve effecten die een donkere, raamloze omgeving kan hebben op het welzijn van patiënten.3 Aan de andere kant van kan harde tl-verlichting ook onaangenaam werken.

De ideale oplossing, is om uw wachtkamer te vullen met natuurlijk licht. Blootstelling aan zonlicht verhoogt het niveau van serotonine, een neurotransmitter die betrokken is bij stemming en pijnregulering. In een onderzoek bij patiënten met wervelkolomchirurgie rapporteerden diegenen die aan meer zonlicht werden blootgesteld minder pijn en stress, en hadden 22% minder pijnstillende medicatie nodig. 8

We raden daarom aan om waar mogelijk gebruik te maken van dit effect, door uw zithoeken naast ramen te plaatsen en eventuele obstakels voor licht weg te nemen. Als er in uw kantoor geen natuurlijke lichtbronnen zijn, kan u gebruik maken van zachte verlichting aan de muur in plaats van harde verlichting aan het plafond om een rustgevende sfeer te creëren.

Comfort

Angst kan fysiologische veranderingen veroorzaken, zoals een verhoogde lichaamstemperatuur en een droge mond, dus zorg voor een waterbron en houd de temperatuur in uw kantoor aan de koele, maar comfortabele kant. Afhankelijk van het plaatselijke klimaat kunt u ook ventilatoren, verwarmingstoestellen, luchtontvochtigers of luchtzuiveraars installeren voor een betere controle over de temperatuur en de luchtkwaliteit.

Wat comfort betreft, is het ook belangrijk om comfortabele stoelen te hebben. Harde plastic stoelen zijn voor niemand aangenaam, maar patiënten die al pijn, ongemak of angst ervaren, zullen zich waarschijnlijk minder comfortabel voelen door ongemakkelijke stoelen.

Ruimte

Sommige van uw patiënten maken gebruik van een rolstoel of looprek, en kunnen zich angstig voelen in krappe ruimtes, dit geldt ook voor patiënten die met kinderen in kinderwagens komen. Zorg ervoor dat uw inrichting aan hen tegemoet komt door ruime looppaden te creëren en voldoende ruimte te laten in de zithoeken (van de wachtkamer).

Rommel

Rommelige ruimtes weken de indruk van desorganisatie en kan onrust veroorzaken. Het kan daarom handig zijn een 'no-clutter'-beleid in toe voeren als u dat nog niet hebt en uw team te voorzien van voldoende afval- en opslagfaciliteiten om een opgeruimde omgeving te handhaven.

  1. Het creëren van positieve afleiding

In een drukke tandartspraktijk moeten patiënten vaak langer wachten dan verwacht. Niemand vindt dit prettig, maar voor een angstige patiënt betekent dit dat er nog meer tijd is om zich zorgen te maken. Het is aangetoond dat positieve afleiding de aandacht vasthoudt en deze wegleidt van stress, pijn, ongemak, verveling of onrust. 4

Veel voorkomende bronnen van positieve afleiding in de wachtkamer zijn tv's, muziek, leesmateriaal en, voor de kleinsten, speelgoed en spelletjes. Praktijken voorzien hun patiënten steeds vaker van oplaadpunten voor telefoons en stellen wifi ter beschikking, zodat ze zichzelf kunnen vermaken op hun eigen condities.

Bij de keuze van TV of muziek zullen veel praktijkhouders kiezen voor een nieuwszender of lokale radio. Wij raden dit echter af; nieuwszenders zijn weliswaar boeiend, maar kunnen ook emotioneel geladen en polariserende inhoud verspreiden. En als het op muziek aankomt... kan het favoriete nummer van de één een marteling zijn voor de ander!

Onderzoek wijst uit dat als het gaat om angst- en stressbestrijding, er een veel effectievere soort inhoud bestaat: de natuur. Het is al lang bekend dat blootstelling aan de natuur een positief effect heeft op de fysieke en emotionele gezondheid.8 Dit concept vormt de basis van een gerespecteerd ontwerpgebied dat biofilie wordt genoemd, waarin natuurlijke elementen zijn verwerkt om een gevoel van welzijn te bevorderen.

U kunt de kracht van de natuur benutten door eenvoudigweg beelden of video's van natuurlijke landschappen op uw tv-scherm te tonen, of door kunstwerken met natuurlijke elementen op te hangen. Onderzoek toont aan dat dit meetbare stressverlagende effecten kan opleveren die vergelijkbaar zijn met die van het daadwerkelijk buiten zijn in de natuur.4 Ulrich merkt op dat het kijken naar natuurscènes de stemming verbetert, de bloeddruk verlaagt en de hartslag in slechts vijf minuten verlaagt.3 Gesimuleerde natuurscènes blijken ook de pijnperceptie te helpen verminderen en betere postoperatieve resultaten te bevorderen.8

En ook als het op geluid aankomt, heeft de natuur de overhand! Het is al bekend dat het luisteren naar muziek een positief effect heeft op stress- en angstniveaus, maar onderzoekers die een grootschalig onderzoek naar dit onderwerp uitvoerden, werden verrast door één bijzondere bevinding: luisteren naar het geluid van kabbelend water was significant effectiever in het verminderen van cortisolniveaus dan luisteren naar muziek. 9

Het lijkt erop dat het enige wat beter is dan natuurlijke beelden of geluiden, een combinatie van beide is. Uit verschillende studies blijkt dat wanneer mensen natuurbeelden bekijken die vergezeld gaan van geluid, het meeslepende effect - en dus de mogelijkheid om angst en ongemak te verlichten - nog groter is.8

Andere manieren om biofilie in uw kantoorinrichting te integreren zijn planten, verse bloemen, waterpartijen en natuurlijke materialen zoals steen en hout. Ook het gebruik van kleuren kan de natuur oproepen; strakke witte muren geven een "klinisch" gevoel, terwijl zacht hemelsblauw en zeemistgroen een vrediger sfeer scheppen.

  1. Het vergemakkelijken van sociale contacten

Sociale steun kan rustgevend en geruststellend zijn in tijden van angst, maar de wachtkamer van een tandartspraktijk kan een zeer onpersoonlijke plek zijn. Ulrich merkt op dat het naast elkaar plaatsen van patiënten in rijen een belemmering kan vormen voor sociale betrokkenheid.3 Aan de andere kant kan het plaatsen van stoelen in kleine, flexibele clusters interactie bevorderen, of in ieder geval het gevoel van isolement dat een patiënt kan voelen verminderen.

Het kan ook goed zijn voor patiënten om zich verbonden te voelen met de mensen die voor hen zorgen. Overweeg om lachende personeelsfoto's en menselijke biografieën aan de muur te hangen, zodat uw patiënten een glimp kunnen opvangen van de echte persoon achter de praktijk. Andere ideeën zijn foto's, brieven of kaarten van gelukkige patiënten (met hun toestemming natuurlijk), of foto's van outreach-evenementen die uw positieve relaties met de lokale gemeenschap laten zien.

  1. Verbetering van de perceptie van controle

Een artikel uit 2019 in het British Journal of Medical Practitioners benadrukte hoe het verlies van controle dat patiënten ervaren in een zorgomgeving kan bijdragen aan angst.10 Vanaf het moment dat ze een behandeling aanvragen tot het moment dat ze in je stoel zitten, ervaart de patiënt verschillende bedreigingen  voor hun persoonlijke autonomie. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat ze “gedwongen” worden om vrij te nemen van hun werk, dat ze moeite hebben om een afspraak in te plannen die ze liever niet hebben, of dat ze moeten wachten terwijl hun vorige afspraak uitloopt op het schema. Dit kan het gevoel oproepen dat hij of zij geen andere keuze heeft dan zich over te geven aan deze verschillende uitdagingen als hij behandeld wil worden.

Dus hoe kan de inrichting van uw kantoor helpen? Het zal het probleem van drukke agenda's en lange wachttijden niet oplossen, maar het kan de last voor uw patiënt tot een minimum beperken en hem weer enige controle over zijn ervaring geven.

Mogelijke oplossingen zijn onder meer duidelijke oriëntatie en bewegwijzering. In grotere kantoren en gebouwen raak je gemakkelijk gedesoriënteerd, vooral als de patiënt wordt afgeleid door pijn of angst. Ulrich raadt aan duidelijke bewegwijzering te gebruiken, zodat uw patiënten u gemakkelijk kunnen vinden.3 Zorg er binnen uw kantoor voor dat voorzieningen zoals wc’s, waterkoelers, zitplaatsen, oplaadpunten en leesmateriaal duidelijk zijn aangegeven, bijvoorbeeld in grote letters, veelgesproken lokale talen of door pictogrammen.

Een andere belangrijke overweging is de mate waarin de patiënt controle heeft over zijn zintuiglijke omgeving, vooral bij patiënten die kwetsbaar zijn voor zintuiglijke overbelasting, bv. mensen met autisme of angststoornissen. Is er een stille ruimte waar de patiënt zich kan terugtrekken van lawaai, en is die duidelijk aangegeven? Kunnen ze het volume van de muziek of de tv regelen, of weten ze dat ze het uw personeel kunnen vragen?

Het vergt wel wat inspanning en investeringen om de praktijk om te toveren in een angstdover, maar Ulrich merkt op dat dit vaak gemakkelijker en minder kostbaar is dan praktijkhouders verwachten.3 Op de lange termijn is hij het er - samen met de vele onderzoekers die op zijn theorie van ondersteunend ontwerp hebben voortgebouwd - volledig over eens dat er grote voordelen te behalen zijn voor zowel de patiënt als de praktijk.

Referenties

  1. https://www.karger.com/Article/Pdf/357223
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19797921/
  3. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/3910295/
  4. https://repositorio.iscte-iul.pt/bitstream/10071/8515/5/JEnvironmPsychol2015.pdf
  5. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0944711319303411?via%3Dihub
  6. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2221169115001033#bib41
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5434918/
  8. https://www.academia.edu/1268609/A_Review_of_the_Research_Literature_on_Evidence_Based_Healthcare_Design
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3734071/
  10. https://www.bjmp.org/content/managing-patient-expectations-through-understanding-health-service-experiences